niedziela, 29 września 2019

Zintegruj sensorycznie swoje dziecko ;) - czyli kilka ćwiczeń stymulujących rozwój


Znalezione obrazy dla zapytania integracja sensoryczna
źródło grafiki: https://cmkamionki.pl/integracja-sensoryczna/




Katarzyna Zwolska-Płusa



Ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka dla dziecka do lat 3 oraz dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym





Prezentację ćwiczeń stymulujących podzieliłam ze względu na układy, które dane ćwiczenia dotyczą. Jako „stymulujące” rozumiem usprawniające. Ćwiczenia dla dzieci do lat trzech mogą być oczywiście z powodzeniem wykonywane przez dzieci starsze.




I
Ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka do lat 3


1. Układ dotykowy


Zmysł dotyku jest pierwszym, który rozwija się w łonie matki, dlatego jego rola w procesie rozwojowym jest kluczowa.
Usprawnienie układu dotykowego można osiągnąć za pomocą prostych ćwiczeń takich jak:
  • dotykanie dłoni i przedramion dziecka materiałami o różnej fakturze,
  • wkładanie przez dziecko rąk i nóg do kosza wypełnionego piłeczkami,
  • szukanie drobnych, ukrytych przedmiotów w koszu pełnym piłeczek/kasztanów/fasoli/woreczków etc.,
  • delikatne szczypanie, drapania, opukiwanie skóry dziecka,
  • stymulacja termiczna skóry dziecka,
  • smarowanie skóry pianką do golenia,
  • kreślenia na plecach siedzącego dziecka znaków, figur,
  • robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie do celu.
  • toczenie piłeczek sensorycznych stopami,
  • wałkowanie dłoni i stóp dziecka wałkiem do ciasta, malowanie (na niby) dłoni i stóp,
  • zawijanie dziecka w folię bąbelkową, koc polarowy, kołderkę sensoryczną,
  • chodzenie po dywanikach fakturowych,
  • przesuwanie dużego kosza wypełnionego klockami lub innymi zabawkami,
  • dotykanie poszczególnymi palcami różnych materiałów,
2. Praksja
Dysprkasja to problemy z motorycznym planowaniem (planowaniem ruchu). Ćwiczenia usprawniające i strategie terapeutyczne to między innymi:
  • odpowiednia pozycja przy stole,
  • ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej ciała (na przykład chwytanie prawego ucha lewą ręką, sięganie prawą ręką do klocka położonego po lewej stronie dziecka etc.),
  • zabawy imitujące typu „Ojciec Wirgiliusz”,
  • ćwiczenia na dysku sensorycznym (na przykład sadzanie na nim dziecka – balansowanie na siedząco, skakanie po dysku).


3. Układ przedsionkowo-proprioceptywny
  • skoki obunóż w miejscu – do przodu, do tyłu i na boki,
  • przeskakiwanie z nogi na nogę,
  • kołysanie się: na stojąco, w pozycji czworaczej, na klęczkach, w siadzie skrzyżnym, na boki, do przodu i do tyłu,
  • wahadłowe ruchy głową,
  • toczenie się po materacu w różnych kierunkach,
  • skoki żabki i pajacyka,
  • korzystanie z zabawek do ściskania,
  • naśladowanie chodu zwierząt (chód kraba, niedźwiedzia etc.),
  • podskakiwanie na minitrampolinie.




4. Słuch
  • zabawy ortofoniczne (naśladowanie głosów zwierząt),
  • różnicowanie dźwięków (głośnych, cichych, szybkich, wolnych)
  • naśladowanie dźwięków wydawanych przez dzwony (bim-bam-bom, dzyń-dzyń), bębenek, trąbkę, harfę, talerze, duży zegar, zegarek, minutnik, kapanie wody, jadącego konika, granie na gitarze, echo, nawoływanie, okrzyki radości,
  • imitowanie śmiechu dziewczynki, chłopca, babci, kasłania,
  • klaskanie w rytm muzyki.


5. Wzrok
  • sortowanie przedmiotów (zabawa sorterem),
  • kartkowanie książek z grubymi stronami,
  • wykorzystywanie palca dziecka jako wskaźnika do pokazywania rzeczy na obrazkach,
  • wkładanie mniejszych pojemników w większe,
  • układanie dużych drewnianych puzzli,
  • układanie w jednej linii sekwencji klocków i samochodzików,
  • układanie wieży z klocków,
  • ćwiczenia z przestrzenną ósemką,




6. Węch
  • określenie preferencji zapachowych dziecka,
  • szukanie ukrytego zapachu (jeden z kilku woreczków nasączony jest określonym zapachem),
  • kojarzenie bez udziału wzroku zapachów z kuchni, łazienki,
  • kąpiele armaterapeutyczne.


7. Smak
  • picie przez rurkę kilku różnych soków, potem pokazanie na obrazku właściwego owocu,
  • degustowanie kawałków sezonowych owoców i warzyw, identyfikowanie ich smaku z całymi postaciami tych owoców i warzyw,
  • smakowanie rożnych próbek jedzenia.


II
Ćwiczenia stymulujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym


1. Układ dotykowy
Usprawnienie układu dotykowego można osiągnąć za pomocą prostych ćwiczeń takich jak:
  • wyklejanie z plasteliny leżącej ósemki,
  • odtwarzanie przez dziecko wzorów i liter kreślonych przez terapeutę na wierzchu jego dłoni i na przedramieniu (bez kontroli wzroku); dziecko odtwarza wzór palcem na swoim ciele, a następnie rysuje na papierze,
  • rysowanie figur, liter na tackach wypełnionych materiałem o różnej strukturze (piaskiem, kaszą, mąką etc.),
  • domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze (bez kontroli wzroku),
  • rysowanie kredą figur geometrycznych i innych prostych wzorów na terakocie bądź tabliczce i ścieranie ich całą dłonią, samymi palcami, łokciem.
2. Praksja
  • ruchy sekwencyjne (wyliczanki, gra w klasy, wyklaskiwanie rytmu, gra w łapki),
  • ćwiczenia na dysku sensorycznym (na przykład balansowanie na jednej nodze na dysku, przysiady na dysku, wypad bokiem - stojąc jedną nogą (lekko zgiętą w kolanie) na dysku sensorycznym, drugą nogą opieramy się na piłce; nogą na piłce staramy się odsunąć piłkę na bok, a następnie przyciągnąć ją do siebie z powrotem),
  • budowanie i pokonywanie torów przeszkód.


3. Układ przedsionkowo-proprioceptywny
  • ustawianie ławek i krzeseł w klasie,
  • podnoszenie pojemników (na przykład z książkami),
  • wspinanie się po sprzętach na placu zabaw,
  • wbieganie z zbieganie ze schodów,
  • skłony, skręty i kręcenie głową,
  • cwał w różnych kierunkach z kijkiem między nogami (jazda na koniku),
  • chodzenie po bieżni w zmiennym tempie,
  • skakanie na trampolinie lub dmuchanym materacu połączone z wrzucaniem piłek różnej wielkości i o różnej fakturze do wiszącego kosza,
  • zabawy w przepychanie się i siłowanie,
  • przenoszenie woreczków gimnastycznych w kreślone miejsce palcami stóp lub na podbiciu stopy,
  • odbijanie balonika w nietypowy sposób: pięściami, głową, łokciem,
  • przeciąganie liny
  • przy niepewności grawitacyjnej:
    - huśtanie na nisko zawieszonych huśtawkach
    - jazda na brzuchu na deskorolce
    - bujanie w fotelu bujanym etc.


4. Słuch
  • odtwarzanie w tej samej kolejności dzięków zagranych na kilku instrumentach,
  • wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych,
  • układanie z klocków sekwencji rytmu i odtwarzanie go,
  • zabawy ruchowe z rytmem, na przykład podskocz, klaśnij, kucnij i ponownie podskocz,
  • śpiewanie piosenek i i ilustrowanie słów ruchem,




5. Wzrok
  • rysowanie wzrokiem lekkim, płynnym ruchem różnych figur: spiral, okręgów, krzyżyków, iksów, kwadratów, trójkątów, ósemek,
  • zabawy z szybkim mruganiem – liczenie za pomocą mrugnięć drobnych elementów lub wyrazów na stronie,
  • rysowanie synchroniczne (oburącz, wyciągniętymi na wysokości barków rękami) koła, spirali, półkola, linii równoległych,
  • rysowanie figur geometrycznych ręką niedominującą,
  • segregowanie według kolorów,
  • granie w grę ruchową Twister,
  • liczenie rzeczy, które mają ten sam kolor, na przykład w klasie, podczas jazdy samochodem etc.,
  • malowanie różnymi odcieniami jednego koloru,
  • łączenie czterech kolorów plasteliny,
  • mieszanie barw podstawowych


6. Węch
  • aromaterapia,
  • rozpoznawanie zapachu z zamkniętymi oczami,
  • rozpoznawanie po zapachu i dotyku wcześniej poznanych przypraw,
  • klasyfikowanie zapachów w kategorie.


7. Smak
  • rozpoznawanie smaków cukierków z naturalnych składników i wskazywanie owocu, z którego zostały zrobione,
  • określanie smaków: słony, słodki, gorzki, kwaśny i dobieranie odpowiedniego rysunku,
  • kończenie zdań: Czekolada jest… Sól jest… Cytryna jest…


Bibliografia
J. Koomar, C. Kranowitz, S. Szklut, L. Balzer-Martin, E. Haber, D.I. Sava, Integracja sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, przeł. K. Bereda-Rosłek, Harmonia, Gdańsk 2013.
B. Odowska-Szlachcic, Integracja sensoryczna w autyzmie, Harmonia, Gdańsk 2018.
Terapia integracji sensorycznej, zeszyt 1 i 2, Harmonia, Gdańsk 2018.


































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz